Sunday, February 10, 2008

CeBiSan NoTa dari “GUA”….


GUA hidup sendiri. Kengkadang jadi parasit tanpa disedari n perlu diakui selalunya di SENGAJAKAN..kui..kui..(siap gelak si GUA ni??)

Hidup GUA straight. Malas nak bengkang-bengkok. Malas menyusahkan hidup sendiri. Malas nak banyak pikir. Bagi GUA banyak orang berpikir dalam waktu yang lame..berkurun baru nak decide something..sebab takut menyesal, maybe risiko terlampau besar..or pikir plak pasal mampu atau tak untuk tanggung akibat – itulah yang dibimbangi..relax ckit bleh tak – menggelabah je!

Bagi GUA – idup, survival, susah n payah berhidup ni semua GUA yang telah n akan hadapi. Even maybe kengkadang memember GUA akan berkata yang idup bersama lagi menyeronokkan..tapi tidak pada GUA. GUA seronok melepak ngan memember sebab diorang belanje melantak kat mamak stall. GUA seronok ade kengkawan yang mewah pasal tak payah perit naik bas pergi n balik kerja – asal baik je ngan diorang, GUA dapat tumpang FOC tiap hari..jimat kan?

Bagi GUA, idup mesti pandai – jangan pikir mende2 leceh..pikir straight je. Kalu GUA rase susah, memandailah ckit amik kesempatan. Dah muak dengar orang cakap GUA selfish giler.Time susah cari orang. Time senang ilang.

Hekeleh! GUA hilang, cari le..mende susah sangat. Bile plak GUA cari lu time susah. GUA menyelit, tak penah kate mintak tolong pun. Kalu korang rase GUA pandai amik kesempatan = samelah..GUA memang pandai idup le tu..

GUA rase GUA memang berlagak giler. Macam bagus..bak kate bebudak kecik tu ‘ACTION’…tapi idup ni senang untuk orang yang pandai idup macam GUA. Tengokla..kalu GUA bleh tolong lu..GUA try..kalu tak bleh GUA cakap tak bleh tolong..STRAIGHT kan? Watpe nak pening kepale hekkk??

Tapi, dun worry.GUA bleh TOLONG ajo camne nak berhidup bagus n tak poning2 kpale!

“Hai kengkawan, @LiENZ jumpe cebisan ni kat kaki lima..susah gak nak interprate ape maksud die. Tapi betul ke katenye? hanye dengan pikir straight, tak payah leceh2 – kite bleh idup n terus idup. Pedulikan kate2 nista orang di luar sana tentang diri kite yang dikatakan berlagak. Asalkan kite idup terus n pandai berhidup..”

Adakah engkorang salah satu dari orang yang macam ni? Jika tak pun..adekah anda rela untuk berhidup begini or bagi korang silap ke pendirian si GUA ni??

26 comments:

  1. @LIENZ... tah betol tah tidak lu jumpa catatan tu di kaki lima... kenapa? kapal angkasa lu rosak di kaki lima kah???
    apa lah lu citer ni.. gua pening membaca... hehe

    tak kan ada org mampu hidup sndri... fikir str8? itu alasan je utk malas berfikir.. tapi jgn terlampau byk fikir, nanti byk sgt option smpai pening... kita kena timbangkan satu perkara tu at the right amount sebelom wat keptusan.. tak kurang, tak lebih... yang sedang2 saja! huhu

    gua tak setuju dengan 'gua' dalam entri lu nih... jgn terlalu kurang pikir... nanti otak sengal!

    *terkesima td alienz guna lu-gua... bhasa panggilan di planet sana apakah? ooink-poink? hehe

    ReplyDelete
  2. @LIENZ
    Life is not complicated as long as be smart in balancing between what's important and what's not..between whether worth a thought or not...

    Lead a simple life means be good and nice to others and of coz that includes your neighbours or mates..but you really don't have to worry or listen to what others say, coz no matter what, people still have their say on you, so be it.

    Unfortunately,you can't live alone, everybody needs someone,thus,set your own rule and by saying NO doesn't make you a bad person.

    Thanks for the mind provoke entry.
    Have a gr8 day and all the best...not selfish but have own principles.

    ReplyDelete
  3. dah lama tak gunakan kata ganti nama gua nih,hehee..dulu sekolah2 adalah..ada lagi ke skrang guna tu wak,hihi..kaki lima?huhu..

    ReplyDelete
  4. hurm.. harituh.. si Ak and.. beberape yg laen menelah yg @lienz nih.. gadis.. uhuk2... tp.. Mr Final syp kan je.. sbb.. Mr.. Final pk.. @lienz nih.. msti spesies jantan nyer.. uhuk2.. xde nyer tine2 kat @lienz nih..


    hurmm.. ok lah... bout the post yg terbaru ni... mlg skali sbb sbgi bangsa manusia mane leh idup sengsorang.. kite bukan cam species unisel seperti amoeba sp. sebab.. kiter nih manusia.. mg perlu yg lain x mungkin leh idup sengsorang..

    tp.. kite pun x leh dgr atau ikot sgt.. kate2.. org.. bak kate bidalan.. x kan kiter jd tanam padi kalo kite asyik pk tikus2 dan belalang datang menyerang.. so.. move on dgn ape yg kite ade dan ape yg kite fikirkan terbaek paling pasti mestilah mengikut norma2 yg biasa. (susah jugak kalo ade yg pk mencuri itu bagus.. dat y pk terbaik mengikut norma2 manusia)

    Menjadi parasit bukan lah suatu yg baik.. phm kah si GUA itu beza parasit dan epifit?? mungkin kurang bace kamus atau mmg hendakkan makna nagatif itu tersemat kat diri.

    yg terbaik kalo mengikut idola Mr Final ialah, sebaik2 manusia adalah manusia yang memberi manafaat pada manusia yg lain.

    Dari pemerhatian Mr Final.. kalo benar itu yg diluahkan oleh GUA.. itu.. sebnar.. nya.. dia dalam keadaan tertekan... die memerlukan perhatian dan dia berasa putus harapan.. die juga sebnarnyer menunjukka response tidak menyayangi dan menghormati diri sendiri

    dlm kate lain.. secara fizikal mungkin die ok.. tetapi.. bercelaru dr emosi.. pun begitu.. alangkah baik.. kalo die.. dpt.. jumpe seseorang yg mampu membantu die.. dan menggali nilai2 positif yg tersorok.. didalam diri GUA.. pasti die akan lebih menghargai orang lain dan diri sendiri selepas itu.

    kite mungkin tidak bagus kini.. tp.. kite mesti cube menjadi lebih baik dari masa ke masa.

    ReplyDelete
  5. ohh.. lupelak.. ienz, arituh aku tgk movie anjing ko.. name die CJ7.. cute arr hewan tuh.. ko tgkp aku satu.. nk bela.. hihihihi

    ReplyDelete
  6. biar ape org kata .. kita punya kata2 sendiri yg ingin kita suarakan tk kira lah ape pun bahasa & keadaaan nya

    ReplyDelete
  7. Yeye @lienz! Mr Ah Fa dah keluar hutan :-D

    Pasal catatan si GUA tu, nampaknya dia ada prinsipnya yang unik.

    Kita tak boleh salahkan org tu sebab prinsipnya lain dari kita, sebab setiap prinsip ada ceritanya yang tersendiri.

    Bagi kita yang ada misi yang penting ni, biar lah orang lain dengan prinsipnya. Jangan dicemuh, dengarkan saje.

    Jadikan Kejayaan Sebagai Habit Diri Kita.

    Yeah!

    ReplyDelete
  8. hehe... pandai alienz susun ayat.

    erm... klw bagi kite... kata ganti nama GUA ni agak kasar sket... mebi bagi kite je kot... :)

    ReplyDelete
  9. Ha AK,
    Siap kuiri mane cebisan tu dijumpai...huhuhu,jalan kaki aritu tersepak cebisan tu - die tulis atas batu kot..

    Soal mampu atau idak, bergantung kepada individu tu sendiri. Tapi nak kate orang macam tu wujud atau tak, tak mustahil wujud sebenarnye.

    Saje wat pening nak kasi pikir..kikiki..

    AK betul - kesederhanaan dalam membuat sesuatu..same macam buat keputusan. Pikir straight tu maybe diperlukan kalu kite kene wat decision dalam mase yang pendek!

    Otak sengal? La?Maknenye AK kurang PIKIR??Kuang..kuang...

    ReplyDelete
  10. Noushy,
    Great thought!Maybe GUA thinks that life for most of people seems like so complicated - come out with this note because of his/her feeling on the human behaviour.
    Some of people do not how to prioritize and some may excellent in compiling all big2 things and come out with the solutions after realize that the problem become more complicated!

    Yes, be nice to the other people and just let them know that we have another things that more important to think other than negative things that they say about us!

    For me, GUA is smart but not really realize that he/she cannot live alone in this world without excellent interpersonal and communication skills.Some may hate him/her.Some may comfortable, some may not.The focus of GUA will determine her/his willingness to handle her/his life!

    ReplyDelete
  11. faisal,
    tak tau le tahun bile nye cebisan nih..GUA tu pun tak tau whether name die or kata ganti name???

    Nape ngan kaki lima??

    ReplyDelete
  12. Aiyakkkk!!!Mr.Final,

    Ape cite anjing2?@LiENZ mane bele anjing..hei, ape da??

    Hehe..Mr.Final ni tak menahan-siap tafsir sifat GUA lagi!Wa..ini bagus untuk kesihatan!Maybe bleh diterima yang GUA ni tengah kusut agak2nye.Parasit disangka baik-yes!ini mungkin prinsip GUA yang menganggap PARASIT tu baik..asalkan bleh terus idup..

    Kesanggupan seseorang untuk hidup sorang bergantung kepada setakat mane telinge bleh menahan kate niste orang luar..kalu gamble tahan, buat bodoh-maybe takde prob..

    Betul Mr.Final,saling memberi manfaat dan kebaikan adalah sebab mengapa best idup beramai2? GUA ni kasihan..maybe dah banyak kali terkene ngan orang yang parasit macam die..that's why maybe die give up n jadi parasit gak...

    Perlukan seseorang untuk die lebih menghargai n menyanyangi?
    Hmmm...pastikan die bukan parasit k!

    ReplyDelete
  13. Hi Timnyyeer..macamane nak eje name ni??

    Hehehe..macam TIM ni..die tak kisah orang nak cakap ape..mesti nak jadi free woman kan?Hehe..happy visiting k!

    ReplyDelete
  14. Hai Ah Fa..
    Fiuh, Selamat Pn.DY kan..kasihan tinggal sorang je, ape ade kat utan? Orang Utan?

    Hehe..canteeekkkkk punye perspektif. Kite tak tau sape sebenarnyer GUA ni. Sama ade kite kenal or tak GUA ni..yang pastinye kite kene respect prinsip nye.

    Pada GUA maybe prinsip yang dipegang tu membantu untuk die terus survive ngan jayanye, membuat die lagi kuat..

    Yeah!(ayat balek utan!!)

    ReplyDelete
  15. Ha? Aria..susun ayat? Eh..GUA punye cebisan nih..nanti ditangkap GUA akibat ciplak plak..kikiki..

    Memang kasar..maybe GUA ni kasar orangnye kot..

    ReplyDelete
  16. sian juger si GUA itteww yerk..

    ReplyDelete
  17. A'ah..tapi die macam tak perlu dikasihan je..huhu

    ReplyDelete
  18. hidup,
    antara dipergunakan dan mempergunakan.

    hidup,
    antara mengambil kesempatan dan disempitkan.

    hidup,
    bila susah cari orang,
    bila senang tinggal orang,
    benarkah?
    owh. TIDAK.
    kerna bila susah itu baru kita nampak orang dan mula mencarinya.
    bila senang, kita dibutakan oleh kesenangan, mana nampak orang.

    ReplyDelete
  19. Our brain is designed in such complicated shape to reflect its amazing ability.

    Life is less complicated if you WANT to think of it that way.

    But nothing uncomplicated is worth learning about.

    If you live a straight and simple life, your achievements will speak the same.

    Hm...

    ReplyDelete
  20. @LIENZ
    Hello. and hope you have a gr8 w/end..

    Wazzup with my comment-page in berSAMA MASA..do you encountered some problems in opening it?Ohh too bad..

    Sorry for that..take care yea.

    ReplyDelete
  21. Selamat Datang Nota Kematian,
    Fiuh, amat menakutkan..kikiki..

    OTAK,
    antara dipergunakan dan mempergunakan.

    OTAK,
    antara mengambil kesempatan dan disempitkan.

    OTAK,
    bila susah cari HIDUP,
    bila senang tinggal HIDUP,
    benarkah?
    owh. TIDAK.
    kerna bila susah itu baru kita nampak HIDUP dan mula mencarinya.
    bila senang, kita dibutakan oleh HIDUP, mana nampak HIDUP.

    hmmm...OTAK DAN HIDUP = TAK DAPAT DIPISAHKAN...

    ReplyDelete
  22. Zedd,
    'Life is less complicated if you WANT to think of it that way'.

    Yes Zedd, it depends on US and the WAY that we CHOOSE in our life.

    'If you live a straight and simple life, your achievements will speak the same.'

    Hm...if you're a risk taker, ready for few BIG risks that you are going to solve it - PLS USE YOUR LOVELY BRAIN WISELY!

    ReplyDelete
  23. Noushy Syah,
    Hi!
    Yes, I miss to comment on few of your latest entry because of it!

    Nevermind, I'll try again!

    Have a nice weekend!

    ReplyDelete
  24. hehe. kasar sket takpe... jgn ganas sudah... :D

    ReplyDelete
  25. Ramai org yg berfikiran mcm ni..hidup asyik nak senang, xnak amik peduli sekeliling..

    Kalo xde org yang peduli, org2 jenis cmni xmgkin dapat hidup..

    ReplyDelete
  26. Aria,
    Kalu ganas..lari je!!!

    Kineticstream,
    Sampai skang tak dapat masuk blog anda..ape da?

    Relax..macam marah je ni.Kawal emosi k..

    Memang nampak gua ni macam pentingkan diri..time senang amik kesempatan. Die ni macam syok sendiri pun ade..tapi nampak gak yang die bleh survive tanpe orang lain..

    Tak tau le cite sebenar die kan..harap2 jangan le orang tak peduli die..kesian le plak!

    ReplyDelete