Sunday, February 24, 2008

MiMPi KeJAM

From : Mafi (Bukan Nama Sebenar)
Kepada : @LiENZ

Subjek : Aku Benci Mimpi!

@LiENZ,

Aku tak tau la - ko bleh tolong aku dapatkan ubat tido mati? Tak kire la mahal camne pun. Aku dah nak mati dah ni. Dah lame tak menghayati tidur yang sempurna. Hari2 mimpi ntah ape2. Ade yang bleh buat aku gile. Aku try tido petang pun tak menjadi..tido sebelum suboh pun same gak..naik lebam mate aku pakse tido..


Ko tau tak..aku bukan mimpi pasal orang mati ke, bunuh aku ke..aku banyak mimpi pasal orang back-stabbing aku. Termasuk mak bapak aku. Kakak aku. Kengkawan aku…

Tau tak, skang ni aku macam dah rase yang mende tu bukan sekadar mimpi..tu sume real. Aku dah maleh nak balik kampong jumpe mak bapak aku. Aku rase diorang ade strategi memalukan aku. Nak pakse aku buat something..yang aku tak rela..ah!! Aku tak dapat baying wajah diorang dalam mimpi tuh!!

Aku lepak mamak sengsorang..ngelat dari memember aku. Aku tak leh concentrate keje aku. Selalu pikir ade bebudak opis dengki aku.Termasuk bos aku yang aku percaye selama ini. Aku rase ade yang tengah cemar name aku even depan aku diorang baik..kawan2 aku banyak kaotim punye bebudak..

Aku suke menyendiri, jadi murung. Tak ceria macam dulu. Aku selalu curiga n ragu2 ngan orang sekeliling aku..nape begini effect mimpi kat idup aku. Aku siap piker yang aku giler. Nak jumpe doctor pakar..tapi aritu aku mimpi doctor pakar korek isi otak aku plak!!

Ape yang harus aku buat nih? Nape aku rase dunia aku makin pelik ni..takkan hanye sebab mimpi? Nape mimpi tu tak stop2 datang? Ape kene ngene ngan mimpi kejam ni dengan idup aku?

@LiENZ, bile mende ni akan berakhir?

“ Wuit, @LiENZ tau sume di luar sane lebih bijak kan? Tolong la die..sian gak..so, macam mane beb?”

22 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. solat istigharah.. yg benar itu dtg dariNya.. yg buruk itu dtg dari diri kita sendiri.. wallahualam..

    ReplyDelete
  3. dekatkan diri ngan Tuhan.. setiap apa yg kita lakukan mesti ada balas baik buruk olehNya

    p.s: aku dah jawab daa yg kriteria tu.

    ReplyDelete
  4. Uish, complicatednya problem org ni. sampai macam tu sekali?

    Dulu masa blaja ada jugak Mr Ah Fa rasa mcm tu, rasanya mcm bos, collegue kat opis ada buat macam tu masa keje kat kompeni lama.

    At some point ada betulnya.

    Tapi kalo dah sampai tak percaya kat semua org, this person need a thorough check. Kena di-centerkan mindanya.

    Jgn sampai dirujuk kepada psychiatrist.

    Masa kita hidup kat Malaya ni elakkan:

    1. Membuat aktiviti jenayah sampai ada rekod penjara/lokap.

    2. Menjadi gila sampai ada rekod psychiatrist.

    3. Tak bayar hutang PTPTN/Loan besar dll, sampai di black list.

    Ni sume untuk keamanan minda jugak :-D

    ReplyDelete
  5. Ala.. ienz.. mimpi jer.. pon.. kan.. nape.. laa. terpk2.. smpi.. ke siang hari tuh... hohoh..

    ape yg Mr Final pnh bace mimpi.. tuh selalu nyer.. perasaan yg tidak terjadi pada realiti.. kecuali kite.. usaha kan ape yg.. kite mimpi tuh.. cthnyer.. cam mimpi jd kaye raye, takat mimpi jer laa kalo.. siang nyer.. kite x usaha kan.. x jadi jugak.. or x pon.. mimpi bersame2.. awek2 yg digemari, takat mimpi jugak laa.. kalo siang nyer.. kte x pon cube tackle die..

    tapi.. mimpi gak leh jadi igauan tido, contohnyer.. siang tadi.. kiter dimalukan dikhalayak ramai, atau dimarahi ker, atau. baru gadoh ngan balak/awek ker?.. so.. kiter sbb gangguan emosi.. terbawa2 sampai ketido.. tuh pon.. masalah gak.. sbb emosi x stabil. So solutionnye.. jgn arr.. pk maslah2.. tuh berat2 sangat.. bile tiba masa utk tido take it easy.. kite pon x stress tido nyenyak pon x kene heartattack

    solution yg ade... wat badan jadi letih, cthnyer.. pergi bersukan ker.. bersenam ker.. mesti.. sng tido dan bila tido.. kite tido dgn nyenyak nyer... or.. dgr muzik2 yg mendamaikan.. cthnyer... ade kwn Mr Final die kate.. die nak tido mesti dgr buni desiran ombak dan angin pantai.. so die buka .MP3 gitu bile nak tido, x pon.. dgr arr.. lagu2 clasical yg bronig tp mendamaikan.. sure terlelan nyer... or kalo yg ISlam tuh.. pasang laa.. ayat2 suci alquran dng slow2 yg sedap didgr... lagi satu pesan owg2 tue.. nak tido bshh arr kaki.. ko x mesti mimpi kne kejar rimau.. haha.. so.. basuh kaki dan bace doa tido.. guys...

    dah panjang dah ulas ni ienz.. x per.. ker?? tp nih laa jwpn Mr Final... uhh~ lame dah x mimpi2.. yg besh2.. dan menyeronokkan hee~

    ReplyDelete
  6. Correct me if I'm wrong...firstly, did he prays as he supposed to be?
    If he didn't then, praying is the first step....

    Try some prayer or meditation or anything else that you think will protect you or give you strength. When you think or know you have something protecting you, you feel stronger and do not fear.

    I think these things will help give him peace of mind.

    Your mind gives you your thoughts and your dreams; if your mind is not at ease, then not only your dreams are bothering you, but you must also have some thoughts that bother you. Start working from your thoughts, and the nightmare problem will be solved eventually.

    Keep praying...read the Quran!! He'll find peace of mind reading it...insyaallah.

    Have a gr8 day @Lienz, hope this might help..take care..

    ReplyDelete
  7. dia terlalu fikirkan benda bukan2 mmg camtulah..:) mimpi tu mainan tidur je..kalau ia sampai menjejaskan kehidupan seharian mmg ada something yg betul ttg org tu yg perlu dia sendiri perbaiki..don't be childish..:)

    ReplyDelete
  8. Dreaming is good provided you are not tired. This might sound ridiculous, but I got one of my business idea from my sleep.

    It was something I did in that dream which later I find interesting. Sleep well.

    ReplyDelete
  9. Hi,
    Apeda..Mr.Final ingat @LiENZ tak tau ke, die ni delete komen asal??Pesal? Takkan takut kot..mimpi kejam akan datang kepade Mr.Final akibat mengeluarkan komen yang tak spatutnye??

    Hahhaaaaa...

    ReplyDelete
  10. yginsaf,
    Ade yang mengambil inisiatif untuk merehatkan diri dengan cara lain selain dari tidur.Dengan cara solat, ramai yang mengakui cara ini berkesan.Terutama sekali untuk mendapatkan ketenangan.

    Dapat je ketenangan, manusia bleh berpikir dengan baik. Time tu la, die dapat bezakan mane yang realiti n sedar bahawa mimpi adalah mimpi!

    Untuk mengelakkan mimpi bercampur aduk ngan realiti,kite mesti dalam keadaan waras. So, pastikan dapat ketenangan dulu baru bleh berpikiran waras!

    Thanks yginsaf!

    ReplyDelete
  11. Hi Selenger,
    Maybe gak mimpi akan jadi baik untuk kite bile kite sedar yang kite ade wat silap.Sedar yang rupe2nye maybe tindak-tanduk kite mwenyebabkan orang lain berdendam pada kite.

    Even kalu bende tu tak betul pun, at least gunekan mimpi tu untuk perbaiki diri kite!!

    Ha, kriteria tu ke? Ish, @LiENZ takde mesin2 tuh..

    ReplyDelete
  12. Yes Mr.Ah Fa,

    Keamanan hati datang dari amannye minda. Amannye minda dari mana yek?
    Ade orang kate tidur untuk rehat and freshkan otak yang dah perit digune pakai sehari suntuk.So, bile kite tidur dapat mimpi kejam cmni, so faedah tidur dah lari..

    Jadi,time yang sepatutnye kite tidur tu digunekan untuk memikirkan pasal mimpi kejam tu.Tu yang jd complicated!

    Haha!!Makin dipikir, makin kerap mimpi tu kan datang..so,pikirkan dari sudut positif..ataupun jangan pikir langsung pasal mimpi tu!

    Nak center kan minda bergantung kepada kekuatan mental kite. Fokus pada mimpi menyebabkan pikiran kite ade pade mimpi.

    Haha!!
    Jangan berhutang ngan PTPTN?? Nanti mimpi india bawak payung kejar kutip utang!!

    ReplyDelete
  13. Hoi Mr.Final,
    Nape delete komen?
    Hehe..

    Kalu mimpi tu satu mimpi yang best, dah tentu2 orang nak jadikan ia real!Tapi mimpi kejam ni macam satu mende yang mengejar non-stop!Ini kalu tak dikawal pemikirannye bleh jadi sasau jap!Maybe one day takut pada bayang2 sendiri..

    Macam Mr.Final cakap,buat something yang kite suke (peliknye member tu?? dengar ombak siap??)Yang mane boleh melarikan pikiran kite dari fokus kepada mimipi2 tu..

    Gud idea!Basuh kaki- salah satu cara nak buat kite rase selesa time kite tido..

    ReplyDelete
  14. Noushy Syah,

    Yes, as to relax their mind, most of us prefer to pray or do some meditation.

    "When you think or know you have something protecting you, you feel stronger and do not fear".

    Good points! As the person feel so fear -instead of go far away from his frens/family, he should consider tu tell them, sharing with his family on what he feel.When he get closer to them, he will become stronger and will treat the dream as a MOVIE!

    Thanks for sharing Noushy!

    ReplyDelete
  15. Huiyo!!!
    faisal, direct sih!
    Tula..kengkadang tak pikir ape2 pun bleh mimpi bukan2..yela, kalu dah mimpi bukan2, pikir bukan2, makin galak la mimpi tu datang kan?

    So,nak jadi macam GUA tu dulu pun bleh..pikir yang penting je..direct je..jangan yang bebukan!

    ReplyDelete
  16. Zedd,
    Seems like you have fun with your dream, isn't it?

    Actually, we can control our dream. Yes Zedd. Agree with you.

    By controlling your dream, you tend to get a good dream rather the cruel one!

    ReplyDelete
  17. biasanya org yg bleh ingat mimpi die... org yg kuat ingatan... :)

    ReplyDelete
  18. Basuh kaki sebelum tidur! Yang penting kita mesti tidur dalam keadaan sedar. (????)

    Maksudnya, jangan 'ter'tidur- selalunya bila kita masuk ke alam tidur tanpa setkan minda kita, mimpi pelik2 akan keluar..

    ReplyDelete
  19. Aria Ayumi,

    Ingat or tak pade mimpi tu bergantung kepada macam mane jenis mimpi bg orang yang mendapat mimpi.
    Kalu die rase mimpi tu tak berape nak penting or menakutkan bg die,bangun2 je dari mimpi die takkan ingat..

    Tapi, kalu dalam kes ni-macam dah menghantui dah ni..

    ReplyDelete
  20. Yes Kineticstream!
    Mule2 tak paham gak tido dalam keadaan sedar tu camne..???

    Tapim kalu kite bijak menyedarkan diri kite mase tidur n bangun, kite takkan bawak mimpi tu same2 ke alam nyata.

    ReplyDelete
  21. @Lienz...yeyy, hope things are OK with you and always be happy.Bz is Ok but keep smiling yea..and your blog is getting better and better especially the apperance! Congratz and this is for you:

    http://noushy-award.blogspot.com/2008/03/fabulous-blog.html

    Seriously I love reading your blog..something like "entries out of box!"

    Take care, thanks for your time!

    ReplyDelete
  22. Dear Noushy Syah,
    Happy to see u were here even I'm not. Thank you very much!

    Glad to be declared as "entries out of box!"and thank yiu for the fabulous award!!

    Anyway, I love yours too!Have a nice day!

    ReplyDelete